Dag 6: Jogjakarta en Borobudur

2 mei 2019 - Borobudur Temple, Indonesië

Voorkant Borobudur

Vandaag stond de Borobudur op het programma, een Boeddhistische tempel uit de achtste eeuw die pas in 1814 werd herontdekt omdat de tempel onder een dikke laag as zat van de Merapi (35 km verder).

Merapi vulkaan actief

Het was een snikhete dag en wat een mensen! Maar goed de tempel is indrukwekkend groot en we hebben het Nirwana bereikt.

Stupa op het Nirwana

Vanuit de Borobudur stonden er koetsjes klaar die ons naar Candirejo brachten.

Paardenkoetsjes

Candirejo is een traditioneel dorp waar men alles nog met de hand bewerkt.

Oma

Wat een mooi dorp en wat een mooie mensen.

Eerst zagen we een mevrouw die van sojabonen pakketjes maakte. Na fermentatie wordt dit tempé.

Bananenbladeren met soja

Daarna een mevrouw die rijst stampte om de vliesjes te verwijderen.

Rijst pletten

Toen stapten we een traditioneel huis binnen en tot slot bezochten we een cassave-fabriek waar heerlijke chips werd bereid op de traditionele manier.

Cassave chips

De cassavewortels worden zelf aangeplant. Verder verbouwen ze rijst, ananas, papaja, mangotan en avocado’s.

Cassave wortel

Na een heerlijke Indonesische lunch gingen naar een zilverfabriek waar alles met de hand word gemaakt: wat een priegelwerk. Ik kreeg van een mevrouw een lokale vruchtenpit waarmee het zilver op een raadselachtige manier weer gaat glanzen.

Zilverfabriek

Na een paar aankopen gingen we na we lange dag weer naar ons hotel.

‘s avonds zijn we weer met Lian op pad geweest. We hebben het hostel en het restaurant gezien waarvoor ze werkt.

1. Jacqueline:
    3 mei 2019
    Mooie foto's. Jullie hebben al aardig wat mooie dingen gezien. Top!